Ο Κλεισθένης, αρχηγός γένους ο ίδιος, είχε κατανοήσει ότι η κυριότερη αιτία που δεν επέτρεψε στο πολίτευμα του Σόλωνα να λειτουργήσει, με αποτέλεσμα την επιβολή της δικτατορίας του Πεισίστρατου, ήταν η πολιτική και θρησκευτική οργάνωση της κοινωνίας σε φυλές, φατρίες και γένη. Τα άτομα, έξω από την ομάδα του γένους, δεν είχαν πολιτική οντότητα και παρουσία.
Η πολιτική ήταν υπόθεση των αρχηγών των γενών και ο ανταγωνισμός τους για την εξουσία δημιουργούσε μια κατάσταση συνεχούς πολιτικής αναστάτωσης και ανωμαλίας. Οι αρχηγοί δεν στηρίζονταν στην προσωπική τους αξία, αλλά στην ισχύ του γένους τους.
Για να αλλάξει η σχέση αυτή, έπρεπε να "σπάσει" η πολιτικοθρησκευτική ενότητα της ομάδας και να αποκοπούν πολιτικά οι αρχηγοί των γενών από τα μέλη τους.
Ο Κλεισθένης χώρισε τη θρησκεία από την πολιτεία, διατήρησε το παλιό σύστημα μόνο για τις θρησκευτικές τελετές και κατάργησε την πολιτειακή ένταξη των κατοίκων σε φυλές–φατρίες–γένη.
Στη θέση τους δημιούργησε δέκα διοικητικά διαμερίσματα, που τα ονόμασε και αυτά φυλές. Τα διοικητικά αυτά διαμερίσματα δεν κατείχαν μιαν ορισμένη εδαφική περιφέρεια, αλλά υπάγονταν σ’ αυτά τμήματα από όλες τις περιφέρειες της Αττικής. Με τον τρόπο αυτόν η κάθε φυλή περιελάμβανε κατοίκους από όλα τα γένη.
Για τον σκοπό αυτόν χώρισε την Αττική σε τρία μέρη: Α΄ την πόλη, Β΄ την παραλία, Γ΄ τα μεσόγεια.
Το κάθε μέρος το χώρισε σε δέκα τμήματα, ένα για κάθε φυλή. Τα τμήματα αυτά ονομάστηκαν Τριττύες. Κάθε φυλή περιελάμβανε τρεις Τριττύες: μία από την πόλη, μία από την παραλία και μία από τα μεσόγεια.
Η κάθε Τριττύς περιελάμβανε έναν ορισμένο αριθμό δήμων. Οι Τριττύες παραχωρήθηκαν στις φυλές με κλήρο. Έτσι η κάθε φυλή περιελάμβανε κατοίκους από όλες τις περιοχές.
Η νέα πολιτειακή διαίρεση των κατοίκων της Αττικής αποτυπώνεται στον ακόλουθο πίνακα:
ΠΙΝΑΚΑΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΙΑΙΡΕΣΗΣ ΤΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ |
||||
ΦΥΛΕΣ |
ΤΡΙΤΤΥΕΣ
|
|||
|
Α΄ ΠΟΛΗ
|
Β΄ ΠAPAΛlA
|
Γ΄ ΜΕΣΟΓΕΙΑ ΜΕΣΟΓΕΙΑ
|
|
ΕΡΕΧΘΗΙΣ
|
Ευώνυμου
|
Λαμπτραί
|
Κηφισιά
|
|
ΑΙΓΗΙΣ
|
Κολλυτός
|
Αφαί Αραφανίδε
|
Επακρία
|
|
ΠΑΝΔΙΟΝΙΣ
|
Κυδαθηναίων
|
Μυρινούς
|
Παιανία
|
|
ΛΕΩΝΤΙΣ
|
Σκαμβωνίδαι
|
Φρεάριοι
|
Ευπηρίδα
|
|
ΑΚΑΜΑΝΤΙΣ
|
Κεραμεικός
|
Θορικός
|
Σφηττός
|
|
ΟIΝΗIΣ
|
Λακιάδαι
|
Θρία
|
Πεδιάς
|
|
ΚΕΚΡΟΠIΣ
|
Μελίτη
|
Αιξωνή
|
Φλυά
|
|
IΠΠΟΘΟΩΝΤΙΣ
|
Πειραιεύς
|
Ελευσίς
|
Δεκέλεια
|
|
ΑIΑΝΤΙΣ
|
Φάληρον
|
Τετράπολις
|
Άφιδνα
|
|
ΑΝΤΙΟΧIΣ
|
Αλωπεκή
|
Ανάφλυσος
|
Παλλήνη
|
Τα ονόματα που έδωσε στις δέκα φυλές δεν είχαν καμιά σχέση με καταγωγή ή με την προηγούμενη διαίρεση της πολιτείας. Έκαμε έναν κατάλογο από εκατό ήρωες και τον έστειλε στην Πυθία (στο Μαντείο των Δελφών), να επιλέξει αυτή ποιοι θα τοποθετηθούν ως προστάτες και θα δώσουν τα ονόματά τους στις δέκα φυλές. Τοπική διαίρεση αποτελούσαν μόνον οι δήμοι. Ο δήμος περιελάμβανε τους κατοίκους μιας ορισμένης συνοικίας. Έτσι ο δήμος έγινε το κύτταρο της νέας διοικητικής διαίρεσης. Κάθε Τριττύς περιελάμβανε έναν ορισμένο αριθμό δήμων, με βάση όχι τον αριθμό –δηλαδή η κάθε Τριττύς να έχει ίσο αριθμό Δήμων με τις άλλες–, αλλά με βάση τον πληθυσμό, ώστε η κάθε φυλή να έχει τον ίδιο περίπου αριθμό κατοίκων.